Hitta svikten i lättridningen | Väderstad Skattegård

Hitta svikten i lättridningen

Känner du igen dig? Du ”spjärnar” med benen i lättridningen, du känner dig stum och statisk i benen och hästen vill gärna dra iväg med dig. Du börjar bromsa med handen och tappar ännu mer svikt i benen.

Innan du börjar trava. Tänk att dina fötter vilar i dina stigbyglar och låt dem ta upp vikten av dina skänklar (dvs inte hela din kroppsvikt). Växla några gånger mellan att pressa ner fötterna i stigbyglarna och att slappna av. Du blir medveten om skillnaden och känner också vad ett spänt respektive avspänt ben gör med resten av din kropp.

Var noga med att dina skänklar ligger an långa och mjuka mot hästens sidor utan att du börjar knipa med dina knän, lår eller vader. Kontrollera gärna att benen  ”är loss” genom att lyfta ut dem lite åt sidorna. Tänk att du lossar benet ända från höften.

Kom fram i lugn, avspänd trav. Rid lätt, nära sadeln, varje gång du reser dig tänk att en fjäder drar dig lite uppåt och något framåt, i knappen på dina byxor. När du sitter ner tänk att du möter hästens rygg väldigt mjukt, ha en tanke att du enbart möter ryggen med tyget på dina byxor. Behåll samma tyngd i stigbyglarna oavsett om du är på väg ner eller upp.

Du behöver vara fjädrande i höftleder, knäleder och vrister. Tillåt knäleder och höftleder att sluta och öppna sig, känn takten som hästens bakben ger dig. För att öka känslan av fjädring –  tänk att du har gummiband som sitter i dina hälar och är fästa i höften. Tänk att du drar lite i gummibanden så du möter hälarna (passa så du inte hamnar på tå).

Slappna av i tårna, spela piano med en tå i taget tills du mjuknar i vristerna. Tänk att ditt vadben och ditt skenben går rakt ner i foten i en gummibussning. Du blir stabil men samtidigt mjuk i vristen. Kontrollera att underskänkeln hänger nedanför och inte framför höfterna. Om underbenet åker fram skapas det spänning i vristerna. Vila med den bredaste delen av foten i stigbygeln, har du stigbygeln för lång ut på tårna förlorar du din balanspunkt i foten. Med mjuka vrister, låt hälarna fjädra neråt varje gång du reser dig.

Ge din ytterskänkel en extra tanke, ge efter i den lite neråt, bakåt varje gång du reser dig, bara en liten, liten rörelse (det blir som en liten bakåtcykling). I innerskänkeln håller du knäet mjuk.

Lägger till en video som visar vad som händer när vi hittar på lite konstigheter i lättridningen o hur vi kan tänka när vi följer hästens rörelser med svikt och balans.

För att träna på fjädringen i benen. Här är några övningar du kan prova.

  1. Rid en stund med mycket kortare stigläder än du är van vid – att överdriva kan vara ett bra sätt att hitta rätt. Prova att stå i stigbyglarna i skritt och i trav och följ hästens rörelser, du får en känsla av att du cyklar bakåt. Stå nära sadeln. Tänk lite jockey.
  2. Växla mellan att stå 5-6 steg i lättsits till att rida lätt i lika många steg. Hitta takten. Du märker om du inte har balans om du dunsar ner i sadeln när du växlar till lättridning. Fortsätt öva så kommer det snart. Ett mantra kan underlätta ”fjädra, fjädra, fjädra….det ger hjärnan rätt känsla och bild.

7 jan 2018

Comments powered by Disqus
 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)