Träna tanken med armen av stål

Sally Swift skriver i sin bok Centrerad Ridning

”för att öka din nyvunna förståelse och förbättra kommunikationen med din häst kan du använda begreppet tydliga avsikter.”

Kanske inte självklart för alla vad som menas. Jag ska förklara och du kan sedan själv prova på en kompis.

När jag håller i ridlektioner och även när jag rider själv använder jag mig oerhört mycket av vår hjärnas förmåga att påverka kroppen. Tydliga avsikter, klar tanke, mental styrka, placeboeffekten – allt tillhör ”samma familj ”. De tankar vi har påverkar vad som händer i kroppen. Titta på vetenskapens värld om placeboeffekten så fattar du vilken förmåga du har.

Är du rädd för ormar, spindlar, flyga, prata inför folk, tandläkaren. Blunda och tänk på det du är rädd för, låt fantasin få fart! – vad händer i din kropp? Hjärnan kan inte skilja på fantasi och verklighet. Det vet du om du har vaknat ur en mardröm och hela kroppen är skräckslagen. Det fina är att vi kan utnyttja den här finessen med våra mentala förmåga och när vi är vakna kan vi välja våra tankar.

En häst som är stressad, orolig och springer fortare och fortare. Lätt att då som ryttare bara åka med i hästens tempo och börja bromsa med handen. Både hästen och du får ännu mer spänningar i kroppen. Prova något nytt. Släpp fokus på hästen och koncentrera dig enbart på dig själv. Tänk att du är lugn, säg ordet lugn tyst till dig själv eller ännu hellre högt, Se hur du skriver ordet lugn på en tavla, fyll tavlan med ordet lugn, prata lååååångsamt till dig själv, tänk att du trampar bakåt på en cykel med tungt, tungt motstånd eller pulsar fram i riktigt djup snö. Du påverkar din andning genom att tänka att du är lugn, du påverkar dina muskler genom att skapa inre bilder av att du rör dig långsamt. Din känsliga häst uppfattar förändringen i din kropp och ”smittas” av dig. Beröm, stryk (klappa inte) hästen långsamt över halsen. Rör er tillsammans långsammare och långsammare tills ni stannar. Hur känns din häst nu? Det här kan du också träna på när du inte sitter till häst. Du tränar tanken och får lättare och lättare att försätta dig i det tillstånd du önskar.

Sally Swift beskriver en övning som kallas den ”oböjliga armen”. Jag har valt att kalla den ”armen av stål”. Tänk alltid vad du vill ha. Hjärnan kan inte tänka INTE-tankar eller O-tankar. Om jag säger - tänk inte på en boll. Så måste först hjärnan mentalt förstå begreppet boll och då kommer bilden av en boll upp och då har det som inte fick hända redan hänt. Så därför kallar jag övningen armen av stål.

Så - nu till övningen med kompisen. En klassisk övning inom mental träning. Berätta inte vad övningen heter för det ger en bild i kompisens huvud.

Låt din kompis sitta ner på en stol med ena armen utsträckt framför sig, tummen uppåt. Ta tag i kompisens handled med ena handen och placera din andra hand precis ovanför armvecket. Nu säger du åt din kompis att du ska böja hennes arm och hon ska hålla emot så mycket hon kan när du böjer hennes arm. Ta inte i så någon får ont!

Det spelar ingen roll om du lyckas böja armen eller ej. Fundera på hur mycket motstånd det är i kompisens arm.

Gör om samma sak och be då din kompis tänka att hennes arm är en stålbalk som är suuuuuperstark, stålbalken sitter fast i väggen mittemot. Dra gärna längs med kompisens arm ut ut längs med fingrarna fingrarna och peka på väggen och sätt mentalt fast stålbalken i väggen. Be kompisen mentalt/i tanken skapa bilden av stålbalken. Ta tag i handled o ovanför armveck och försök böja stålbalken. Vad hände?

"Whith the goal of achieving harmony, understanding, and the best use of self in both horse and rider" Sally Swift

Vill du träna din mentala styrka? Eller är ni ett helt gäng som vill veta mer så kör vi en gruppträning.  Välkommen att höra av dig. 

31 mar 2019

 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)